ap21.pl

Blog tematyczny o sporcie, ćwiczeniach i diecie

Rozwój osobistySport

Znaczenie ruchu dla zdrowia fizycznego i duchowego

Znaczenie ruchu dla zdrowia fizycznego i duchowego

Moda na prowadzenie aktywnego trybu życia powstała już dawno. Aktywność fizyczna jest dziś bardzo popularna. Należy jednak pamiętać, że od zawsze była zaleceniem medycznym. Na ćwiczenia decydują się głównie osoby walczące z nadwagą. Ruch jest podstawą, jeżeli chcemy utrzymać nasz organizm w dobrostanie. Dlaczego ruch jest ważny w życiu człowieka i jakie aktywności fizyczne można praktykować – o tym jest niniejszy artykuł.

Dlaczego ruch jest ważny – aspekt fizyczny

Aktywność fizyczna pozytywnie wpływa na dobrą kondycję fizyczną. Regularne ćwiczenia sprawiają, że organizm jest bardziej wytrzymały (zahartowany) i odporny na zmęczenie. Dzięki systematycznemu ruchowi mięśnie są wzmacniane, a narządy wewnętrzne bardziej wydolne. Stawy lepiej pracują, ponieważ ruch wspiera wytwarzanie mazi, a same kości zostają wzmacniane. Podczas ćwiczeń wydziela się kortyzon, który nie tylko redukuje stres, ale przyśpiesza bicie serca co wzmacnia układ odpornościowy. Ruch poprawia napięcie skóry, ujednolica jej koloryt, uelastycznia ją – a więc odmładzamy organizm. Na ruch decydują się osoby z nadwagą i otyłością, jako sposób na zrzucenie zbędnych kilogramów. Ruch pomaga także utrzymać ciało w odpowiedniej wadze, a także potrafi pięknie wyrzeźbić ciało. Prowadzenie regularnej aktywności fizycznej zmniejsza ryzyko zachorowania na wiele chorób – także nowotworów. Wiele osób prowadzi siedzący tryb życia. W szczególności ostatnie lata (pandemia SARS) sprawiły, że wiele osób zaczęło pracować zdalnie – siedząc przed komputerem. W konsekwencji, coraz więcej osób skarży się na ból pleców spowodowany pracą zdalną i związana z nią złą postawą. Ruch w tym przypadku będzie łagodził bóle pleców, poprzez wzmacnianie mięśni i kręgosłupa.

Dlaczego ruch jest ważny – aspekt psychiczny

Poza korzyściami fizycznymi, istnieje szereg korzyści duchowych dla organizmu, jakie płyną z prowadzenia aktywności fizycznej. Ruch przede wszystkim polepsza kondycję psychiczną. Składa się na to np. poprawa koncentracji, ponieważ dotleniony mózg pracuje wydolniej. Poprzez kortyzol redukcji ulega stres i napięcie nerwowe. Ponadto, zmęczenie aktywnością fizyczną powoduje produkcję endorfin, czyli hormonów szczęścia odpowiedzialnych za nasz uśmiech na twarzy, zadowolenie i szczęście. Ruch pomaga zachować właściwy wygląd sylwetki, a to sprawia, że czujemy się pewni siebie – wpływa więc na samoocenę. Po treningu lepiej śpimy, a więc wstajemy wypoczęci i od razu piękniejsi. Ruch poprawia samopoczucie: niweluje zmęczenie, niezadowolenie, wszystkie negatywne emocje, wspiera układ nerwowy. Zapobiega więc zachorowaniu na depresję.

Ruch – o czym należy pamiętać

Należy pamiętać, że rodzaj i intensywność aktywności fizycznej należy dostosować do konkretnej osoby. Muszą być one dopasowane ze względu na wiek i kondycję. Wiadomym jest, że inne ćwiczenia powinny wykonywać dzieci, dorośli, seniorzy, chorzy czy zdrowi. Istnieje wiele form aktywności fizycznej – basen, ćwiczenia na siłowni, gra w piłkę nożną, jazda na rowerze, jazda konna, wędrówki piesze. Każdy znajdzie coś dla siebie.

Udostępnij

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *