ap21.pl

Blog tematyczny o sporcie, ćwiczeniach i diecie

Poradniki

Jak nawodnić organizm i ile wody należy pić?

Jak nawodnić organizm i ile wody należy pić?

Organizm ludzki w znacznej mierze składa się z wody. Każda komórka i tkanka w ciele do funkcjonowania potrzebuje wody. Odpowiednio nawodniony organizm sprawnie działa, usuwa odpady i rozprowadza krew. Odwodnić można się bardzo szybko, a konsekwencje mogą być bardzo poważne. Jak nawodnić organizm? Ile pić wody dziennie?

Nawadnianie organizmu – dlaczego jest tak ważne?

Woda jest odpowiedzialna za szereg funkcji życiowych człowieka. Przy jej pomocy regulowana jest temperatura ciała i odbywa się prawidłowy transport składników odżywczych. Przyjęte są ogólne normy dotyczące ilości spożywanych płynów dziennie. Jednak należy mieć na względzie, że każdy organizm jest inny. Ilość wody zależna jest przede wszystkim od temperatury, jaka panuje w otoczeniu oraz klimatu, w którym się przebywa. Duże znacznie ma także wiek, płeć oraz dieta. Także tryb życia w bardzo dużej mierze oddziałuje na zapotrzebowanie na wodę. Na pewno w okresie letnim i podczas dużych mrozów należy spożywać więcej wody niż zazwyczaj. Także w przypadku małej wilgotności powietrza oraz w górach normy są wyższe. Odwodniony organizm powoduje utratę sił i składników mineralnych z organizmu, co w konsekwencji może doprowadzić do poważnych problemów zdrowotnych. Dlatego bardzo ważne jest nawadnianie organizmu.

Jak nawodnić organizm?

Przeciętnie przyjmuje się, że dorosły mężczyzna prowadzący normalny tryb życia powinien spożywać dziennie około 2,5 litrów płynów. Dla kobiet ta norma jest o 0,5 litra mniejsza. Oczywiście jest to uśredniony wskaźnik, który należy dostosować do stylu życia, wieku czy płci. W okresie ciąży zapotrzebowanie na wodę znacznie wzrasta, a więc spożycie powinno być o około 0,5 litra większe. Najlepszym sposobem na nawodnienie organizmu jest woda. Woda nie jest kaloryczna i może być spożywana przez wszystkich bez względu na wiek. Dostępne są różnego rodzaju wody. Lecznicze i źródlane polecane są osobom cierpiącym na różnego rodzaju schorzenia. Dla zdrowych osób najlepszym rozwiązaniem jest picie wody mineralnej. Oczywiście należy pamiętać, że wody smakowe z dodatkiem cukru czy syropu glukozowego nie nawadniają tak samo, jak czysta woda. Słodkie napoje i soki kupione w sklepie zawierają mnóstwo konserwantów i barwników, które mogą niekorzystnie wpłynąć na organizm.

Czym, zamiast wody można nawodnić organizm?

Woda to nie jedyny płyn, którym można się nawodnić. Przede wszystkim dobrym sposobem jest picie naparów ziołowych lub herbaty. W przypadku ziół należy uważać jednak na ich działanie i wpływ na organizm. Jeśli chodzi o herbatę, to oczywiście najlepsza jest herbata zielona czy czerwona i należy ją pić bez cukru. Świeżo wyciskane soki owocowe i warzywne także doskonale nawadniają organizm. Mowa tu oczywiście o sokach przygotowanych samodzielnie w domu lub gotowych do kupienia, ale z certyfikatem jakości. Warto pamiętać, że kolorowe napoje gazowane i niegazowane zawierają dużo cukrów i innych substancji słodzących i nie nadają się do spożycia na co dzień w dużych ilościach. Również alkohol i napoje energetyzujące nie są wskazane.

Udostępnij

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *